زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
 

کتاب الصوم (للسید مصطفی الخمینی)





كتاب الصوم‌ تألیف آيت الله سید مصطفی خمینی است، مؤلف اين كتاب را در يك مقدمه و چند مبحث مرتب كرده‌اند ولى مبحث اول ناقص است و ساير مباحث نيز مطرح نشده‌اند. آن شهید در عمر نسبتا كوتاه خود آثار زيادى در زمينه‌هاى مختلف تاليف نموده‌اند كه متاسفانه اكثر آن‌ها از ميان رفته‌اند و تنها بخشى از آن‌ها به دست ما رسيده است.


۱ - درباره مؤلف



علامۀ مجاهد، شهيد آيت الله سید مصطفی خمینی فرزند بزرگوار رهبر كبير انقلاب حضرت امام خمینی قدس سره در سال۱۳۰۹هجرى شمسى در شهر مقدس قم و در خانواده‌اى اهل علم و شريف و بزرگ به دنيا آمد. سید مصطفی شش سال در مدارس جديد به فراگيرى علوم ابتدايى پرداخت. سپس تحصيل در حوزۀ علمیّۀ قم را آغاز كرد و در ۱۷ سالگى به درخواست پدرش ملبس به لباس مقدس روحانيت شد.وى در علوم ادبيات به سرعت پيش رفت و در آن علم صاحب نظر شد. نظريات او در برابر بزرگان ادبيات را مى‌توان در كتاب ارزشمندش به نام« تفسیر القرآن الکریم » مشاهده نمود.پس از آن، شروع به فراگيرى علوم ديگر حوزه مانند: فقه ، اصول ، رجال ، حدیث ، فلسفه و عرفان كرد و در مدت كوتاهى در همۀ آنها به مراتب عالى رسيد.
در ۳۳ سالگی درس خارج اصول خود را در حوزۀ علميّۀ قم آغاز كرد و پس از تبعید دورۀ دوم درس خارج اصول خود را در حوزۀ علميّۀ نجف اشرف آغاز نمود. آيت الله سيد مصطفى خمينى در آن درس به بحث مفصل و عميق مباحث اصولى و نقد و بررسى آراء و نظريات محققين پرداخت و نظريات و تحقيقات نو و استوار خود را مطرح ساخت كه همگى دلالت بر مقام و منزلت علمى آن شهيد بزرگوار داشت.علاوه بر آن، وى درس خارج فقه و تفسيرى نيز آغاز نمود كه در عمق و گستردگى و ارزش مباحث، مورد توجه علما و محققين بزرگ حوزۀ علميّۀ نجف قرار گرفت. در مقام آيت الله سيد مصطفى خمينى همين بس كه حضرت امام خمينى دربارۀ او مى‌فرمايد:« مصطفى اميد آيندۀ اسلام بود.»

۲ - درباره کتاب



مؤلف اين كتاب را در يك مقدمه و چند مبحث مرتب كرده‌اند ولى مبحث اول ناقص است و ساير مباحث نيز مطرح نشده‌اند. مبحث اول شامل چند موقف است: موقف نخست بحث نيت و موقف دوم بخشى از بحث مفطرات را شامل مى‌شود. از ادامه‌ى موقف اول و نيز ساير مواقف اثرى در دست نيست.

۳ - چاپ



كتاب الصوم در سال ۱۳۷۶ شمسى توسط مؤسسه‌ى تنظيم و نشر آثار امام خمینی چاپ و منتشر شده است.

۴ - مشاهده آنلاین کتاب



کتاب الصوم نویسنده:آیت الله سید مصطفی خمینی    

۵ - پانویس


 
۱. کتاب الصوم، سید مصطفی خمینی، ج۱، ص ۳۹.    
۲. کتاب الصوم، سید مصطفی خمینی، ج۱، ص ۲۵۹.    


۶ - منبع


نرم افزار جامع فقه أهل البيت عليهم السلام، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی






آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.